ĆWICZENIA  NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH

( dla dzieci w wieku 4-7 lat)

ĆWICZENIA ŻUCHWY

1.Otwieranie i zamykanie jamy ustnej.

2.Ruchy żuchwy do przodu i do tyłu.

3.Ruchy żuchwy na boki.

 ĆWICZENIA WARG

1.Nadymanie policzków.

2.Nadymanie policzków z uwolnieniem nagromadzonego powietrza.

3.Nadymanie policzków na zmianę: raz prawego, raz lewego.

4.Wciąganie policzków do jamy ustnej.

5.Zwieranie i rozwieranie ust przy zaciśniętych zębach.

6.Cmokanie ustami.

7.Usta ściągnięte w dzióbek, potem uśmiech.

8.Wciąganie warg.

9.Wyszczerzanie zębów.

10.Wymawianie samogłosek z przesadną artykulacją warg w kolejności: a-i-o-u-y ,łączenie samogłosek w pary: aiai, auau, uiui, iaia, iuiu, uaua.

11.Utrzymywanie w zaokrąglonych wargach patyczka lub rurki.

12.Picie soku przez rurkę.

13.Parskanie wargami.

14.Odciąganie kątów ust na zmianę.

15.Przy zamkniętych szczękach unoszenie wargi górnej, a następnie opuszczanie dolnej.

16.Otwieranie i zamykanie wysuniętych i zaokrąglonych warg.

           ĆWICZENIA JĘZYKA

1.Wysuwanie i chowanie języka.

2.Przesuwanie języka od kącika do kącika ust.

3.Wysuwanie języka daleko na brodę.

4.Oblizywanie dolnej wargi i brody.

5.Unoszenie języka w kierunku nosa.

6.Oblizywanie wargi górnej.

7.Oblizywanie warg posmarowanych miodem lub dżemem.

8.Oblizywanie zębów.

9.Unoszenie czubka języka do zębów górnych i dolnych.

10.Unoszenie języka do dziąseł na górze.

11.Wysuwanie szerokiego języka na wargi, potem wąskiego.

12.Unoszenie języka do nosa i brody.

13.Dotykanie czubkiem języka każdego zęba.

14.Wysunięty daleko na zewnątrz język wykonuje ruch kolisty w lewo i w prawo.

15.Lizanie językiem podniebienia do przodu i do tyłu.

16.Przy opuszczonej szczęce dolnej koliste ruchy języka w głębi jamy ustnej.

17.Język w kształcie „rulonika”: język na zewnątrz jamy ustnej, boki uniesione,  wzdłuż linii środkowej zagłębienie ( można w razie trudności nacisnąć na język w linii środkowej szpatułką lub patyczkiem ).

18.Język ułożony w kształcie rulonika wewnątrz jamy ustnej tuż za zębami. Po zbliżeniu siekaczy i spłaszczeniu warg dmuchać powietrze przez rulonik.

19.Język ułożony na zewnątrz w kształcie „łyżeczki”: środek języka wgłębiony, boki i przód podniesione do góry.

20.Przy układzie języka w kształcie łyżeczki wewnątrz jamy ustnej zbliżamy siekacze, zaokrąglamy wargi i dmuchamy na język.

21.Unoszenie i opuszczanie tyłu języka. Przód języka opiera się o dolne zęby.

22.Przyciskanie języka do podniebienia twardego.

23.Język ułożony płasko mocno przylega do bocznych zębów i dziąseł szczęki górnej, luźny przód języka  wykonuje ruch do zębów górnych i dolnych, potem do górnych i dolnych dziąseł.

24.Przy układzie języka jak wyżej, wielokrotne uderzenia języka o górne dziąsła, potem wielokrotne wymawianie głosek „t” i „d”.

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

1.Ziewanie.

2.Kaszlanie z językiem wysuniętym na zewnątrz.

3.Wymawianie sylab: ak, ka, ku, aka, oko, uku.

ĆWICZENIA ODDECHOWE

– wdech- nabieranie powietrza nosem; wydech- wypuszczanie powietrza ustami:

1.Wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę.

2.Zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości.

3.Dmuchanie na kłębuszki waty, kulki papierowe itp.

4.Nadmuchiwanie balonów.

5.Dmuchanie przez rurkę do wody.

6.Gra na organkach, trąbkach, gwizdkach.

7.Przenoszenie za pomocą rurki skrawków papieru, dmuchanego ryżu np. do koszyczka.

8.Unoszenie rąk w górę podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu.

9.Ćwiczenie „pajacyków”- ręce w górze- wdech, ręce przy nogach- wydech.

ĆWICZENIA FONACYJNE

1.Głęboki wdech i wymawianie samogłoski póki starczy powietrza: aaaa.., eee… itd.(nie mówić na bezdechu).

2.Wymawinie poszczególnych samogłosek raz cicho, raz głośno.

3.Wymawianie na jednym wydechu 2 samogłosek, potem 3 itd.

Opracowała Dorota Gwizdała

 

Zabawy z zakresu motoryki artykulacyjnej

dla małych dzieci

Dla prawidłowego rozwoju mowy, a szczególnie jej strony artykulacyjnej ogromne znaczenie ma sprawność narządów mowy. Warto o tę sprawność dbać jak najwcześniej.Pamiętajmy też, że dla prawidłowej wymowy podstawą są prawidłowo wykształcone funkcje żucia, połykania i oddychania. W celu utrwalenia odruchu żucia i ćwiczenia mięśni żuchwy, warg, języka podajemy dzieciom twardsze pokarmy, a unikamy karmienia z butelki i pożywieniem przecieranym. Ssanie smoczka, palca, nawykowe oddychanie przez usta prowadzi do zmian w aparacie żucia, a w przyszłości może być przyczyną powstania wad wymowy. Gimnastykę języka, warg, podniebienia, żuchwy można prowadzić już z dziećmi  w drugim roku życia, oczywiście w formie krótkich zabaw. Ćwiczenia zaczynamy od najprostszych, stopniowo zwiększając ich trudność. Na początku wykorzystajmy naturalne okazje, w dalszym etapie warto już aranżować zabawy.

Zachęcam do wspólnych zabaw z dziećmi, podczas których wykorzystać można następujące ćwiczenia:

  1. Ćwiczenia oddechowe:
  • Zabawa „ Kwiatki na łące” (z wykorzystaniem kwiatów wyciętych z kolorowych kartek technicznych) :

– wąchamy kwiatki (głęboki wdech nosem, wydech-ustami);

– wiatr rozwiewa kwiatki po łące;

– zbieranie kwiatów do koszyka (za pomocą słomki- wciągając powietrze- przenosimy „papierowe” kwiaty).

  • Dmuchamy wiatraczki :

-silne dmuchanie (wdech nosem);

-delikatne, długie dmuchanie (wdech nosem).

  • Zabawa „Mecz ping-pongowy”- dzieci leżą na podłodze naprzeciwko siebie i dmuchając na piłkę kierują ją do drugiej osoby:

– silnie dmuchają na piłkę, starając się wbić przeciwnikowi gola;

– wbijają gola do bramki z klocków;

  • Zabawa „Słońce wschodzi”:

– na sygnał „słońce wschodzi coraz wyżej” dziecko staje wyprostowane (wdech);

– na hasło „słońce zachodzi coraz niżej”- zginając kolana pochyla się do przodu, głośno wydmuchując powietrze (wydech).

  • Zabawa z wodą w misce (wdech nosem):

– dziecko zanurza słomkę w wodzie i dmucha, wywołując w wodzie bąbelki;

– nie dotykając do powierzchni wody słomką, dmucha robiąc w niej dołek.

  • Puszczanie baniek mydlanych (wdech nosem).
  1. Zabawy usprawniające narządy artykulacyjne (język, wargi, żuchwę, podniebienie miękkie):
  • Żmija porusza żądłem” – długi, cienki, ruchliwy język porusza się w różne strony.
  • Języczek – wędrowniczek”

Był sobie języczek, który uwielbiał wędrówki po buzi. Wędrując dotyka :

– wargi górnej;

– wargi dolnej;

– kącików ust;

– stara się sięgnąć do nosa, do uszu;

– w rytm klaskania dotyka do każdego zęba na górze, na dole;

– głaszcze wargi;

– masuje podniebienie.

  • „Sprzątanie mieszkania” – Język sprząta swoje mieszkanie:

– sprawdza, czy czysty jest komin- podnoszenie języka do nosa;

– sprawdza piwnicę- kierowanie języka do brody;

– myje okna- oblizywanie zębów;

– maluje sufit- oblizywanie podniebienia;

– maluje ściany- oblizywanie policzków od środka jamy ustnej;

– myje podłogę- oblizywanie powierzchni pod językiem;

– zawiesza lampę na suficie- dotykanie czubkiem języka do podniebienia

  • „Kot pije mleko”- szybkie ruchy języka w przód, do góry i do tyłu.
  • „Miś je miód”- wysuwa język do przodu, wybierając miód z beczki;

– połyka go, trzymając przód języka na podniebieniu;

– język przykleił się do podniebienia (przytrzymywanie języka w górze i odklejanie go mlaśnięciem);

– mlaska, bo miód jest smaczny;

– czyści zęby z miodu (oblizywanie zębów językiem);

– czyści podniebienie i policzki z miodu językiem itd.

  • Zabawa w „Konika, woźnicę i źrebaczka”. Rodzic opowiada o czynnościach i wykonuje z dzieckiem ćwiczenia:

– jedziemy jak konik- kląskanie i kląskanie połączone z ruchem warg;

– koń raz biegnie szybko, raz wolno – zmiana tempa kląskania;

– parska ;

– chrapie ;

– śmieje się – iha-ha!;

– woźnica popędza konia : wio!;

– ssie cukierek, żuje gumę;

– zatrzymuje  – parskanie wargami;

– hamuje : pii.;

– za wozem biegnie źrebaczek – kląskanie i parskanie z językiem wsuniętym między usta;

– woźnica podwozi małpkę – wsuwanie języka między wargi dolne i zęby itd.

  • Pokazywanie min:

– wesołej- usta rozciągnięte;

– smutnej – usta w podkówkę;

– obrażonej -usta nadęte;

– złej – usta ułożone w wąski, cienki pasek.

  • Powtarzanie samogłosek z wyraźnym ruchem warg (a, e, y, i, o, u).
  • Całujemy mamę, która jest daleko.
  • Naśladowanie rybki – wysunięte i zaokrąglone wargi.
  • Pokazywanie dzioba ptaka – złączone, wysunięte do przodu wargi.
  • „Zły pies”– wyszczerzamy zęby.
  • Zabierz wargami ze spodka: kawałek sera lub jabłka, chleba, cukierek, pastylkę itp.
  • „Chomik trzyma zapasy” – nadmuchane policzki.
  • Robimy z buzi duży balon i wypuszczamy z niego powietrze.
  • Zabawa „Pan kotek jest chory”- w czasie słuchania wiersza dziecko:
  • ziewa
  • kaszle
  • mlaska

–    oblizuje usta. 😛

Miłej zabawy!

Opracowanie: Dorota Gwizdała – logopeda, PN „Jacek i Agatka” w Olsztynie

****************************

Ćwiczymy razem !!! start codziennie o godzinie 9:00 z ZUMBA KIDS . Czekamy na Wasze  zdjęcia . Pozdrawiamy 🙂

 

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci!!!

W tym trudnym okresie dla wszystkich, znalazłyśmy bardzo ciekawą akcję! Wymyśloną przez jednego z policjantów ze Szczecina!

Akcja polega na wykonaniu rysunku związanego z pracą osób, które troszczą się o nasze bezpieczeństwo: policjantów, strażaków, ratowników medycznych, lekarzy, pielęgniarek, żołnierzy i innych służb. Nie zapominając również o cichych bohaterach: pracujących w sklepach, wywożących śmieci, kierowcach autobusów i wielu innych, bez których nasze życie byłoby o wiele cięższe.

Narysujecie kolorowe obrazki i przyklejcie je w oknie Waszego domu.
Niech to będzie znak, że wspieracie tych, którzy będą teraz szczególnie zaangażowani w walkę z groźnym wirusem.

Drodzy rodzice prace swoich pociech możecie również udostępniać na specjalnie do tego założonej grupie facebook’owej (do której wcześniej trzeba wysłać prośbę o dołączenie, zajmuje to kilka chwil) „Rysunek dla bohaterów (Drawing for the heroes)” którą znajdziecie pod linkiem: https://www.facebook.com/groups/522736402014015/ .

Życzymy zdrówka i ciepło pozdrawiamy!!!

Powodzenia!!!

************************

Cel zabaw : poznanie cech charakterystycznych nadchodzącej pory roku – wiosny
wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego i wypowiadania się na jego temat

„Chomik szuka wiosny”

Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął się, przetarł oczy łapką wyszedł norki, szukać wiosny. – Zimno – mruknął zaspany Chomik. Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe puchate wierzbowe kotki. – Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik. – Rośniemy, rośniemy – zawołały wierzbowe kotki. – A wiosny nie widziałyście? – spytał Chomik. Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i Chomik nie usłyszał co mówią wierzbowe kotki. Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki. – Halo – zawołał do nich Chomik. – Czy nie widziałyście wiosny? A wtedy jedna chmurka zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu. – Brr…- skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki. – Może wy widziałyście wiosnę? – zapytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić. Chomik poszedł dolej szukać wiosny. W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowę gniazd. – Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? – zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika. – Muszę iść dale, tuta jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie. Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam na długich nogach stał pan bocian. Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone. A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał: – Coś podobnego! – Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że już wiosna – i odleciał. A Chomik powędrował dalej szukać wiosny …

  1. Po wysłuchaniu : 1) Analiza treści utworu- dzieci odpowiadają na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu. 2) Próby budowania przez dzieci samodzielnych wypowiedzi. 3) Stara się odpowiedzieć na poniższe pytania

Jakie zwierzątko wybrało się na poszukiwanie wiosny?
Kogo spotkał chomik w czasie swojej wędrówki?
Co robiły wierzbowe kotki?
Jaka była pogoda w czasie spaceru chomika?
Dlaczego małe białe kwiatki nie odpowiedziały na pytanie chomika?
Czym były zajęte ptaki?
Czy bocian rozpoznał chomika?
Czy ktoś powiedział chomikowi, czy przyszła wiosna?
Czy chomikowi udało się odszukać wiosnę? Dlaczego tak uważacie?
Co lub kogo mógłby spotkać jeszcze chomik?

  1. Zabawa rytmiczno- ruchowa z tekstem. Dzieci wypowiadając tekst improwizują ruchem
    z wykorzystaniem gazet.
    „Świeci słoneczko jasne, wieje wiosenny wiatr
    i każdy ma ochotę wędrować sobie w świat.
    Grzeje słoneczko mocno, pada wiosenny deszcz
    urosną śliczne kwiatki, my urośniemy też”
  2. Zadanie dla dziecka:  Narysuj głównego bohatera opowiadania .

 

Dobrej zabawy 🙂

 

Grupa „Krasnoludki” – 3- latki

Wychowawca: P. Basia, P. Ania

Grupa: Gabrysia C., Jagoda, Ola R., Emilka, Pola, Ola Ż., Ola M., Oskar, Antek, Kuba, Wojtek P., Oliwier, Olek

 

Grupa „Słoneczka” – 4- latki

Wychowawca: P. Basia, P. Ania

Grupa: Olga, Lena, Nadia, Kornelia, Gabrysia K., Gabrysia G., Wiktor, Wojtek D., Kacper, Michał

 

 

 

 

Menu Grupa I Krasnoludki Grupa II Słoneczka Grupa III Biedronki

o przedszkolu | cennik | zajęcia dodatkowe | galeria | kontakt

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2020