ĆWICZENIA  NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH

( dla dzieci w wieku 4-7 lat)

ĆWICZENIA ŻUCHWY

1.Otwieranie i zamykanie jamy ustnej.

2.Ruchy żuchwy do przodu i do tyłu.

3.Ruchy żuchwy na boki.

 ĆWICZENIA WARG

1.Nadymanie policzków.

2.Nadymanie policzków z uwolnieniem nagromadzonego powietrza.

3.Nadymanie policzków na zmianę: raz prawego, raz lewego.

4.Wciąganie policzków do jamy ustnej.

5.Zwieranie i rozwieranie ust przy zaciśniętych zębach.

6.Cmokanie ustami.

7.Usta ściągnięte w dzióbek, potem uśmiech.

8.Wciąganie warg.

9.Wyszczerzanie zębów.

10.Wymawianie samogłosek z przesadną artykulacją warg w kolejności: a-i-o-u-y ,łączenie samogłosek w pary: aiai, auau, uiui, iaia, iuiu, uaua.

11.Utrzymywanie w zaokrąglonych wargach patyczka lub rurki.

12.Picie soku przez rurkę.

13.Parskanie wargami.

14.Odciąganie kątów ust na zmianę.

15.Przy zamkniętych szczękach unoszenie wargi górnej, a następnie opuszczanie dolnej.

16.Otwieranie i zamykanie wysuniętych i zaokrąglonych warg.

ĆWICZENIA JĘZYKA

1.Wysuwanie i chowanie języka.

2.Przesuwanie języka od kącika do kącika ust.

3.Wysuwanie języka daleko na brodę.

4.Oblizywanie dolnej wargi i brody.

5.Unoszenie języka w kierunku nosa.

6.Oblizywanie wargi górnej.

7.Oblizywanie warg posmarowanych miodem lub dżemem.

8.Oblizywanie zębów.

9.Unoszenie czubka języka do zębów górnych i dolnych.

10.Unoszenie języka do dziąseł na górze.

11.Wysuwanie szerokiego języka na wargi, potem wąskiego.

12.Unoszenie języka do nosa i brody.

13.Dotykanie czubkiem języka każdego zęba.

14.Wysunięty daleko na zewnątrz język wykonuje ruch kolisty w lewo i w prawo.

15.Lizanie językiem podniebienia do przodu i do tyłu.

16.Przy opuszczonej szczęce dolnej koliste ruchy języka w głębi jamy ustnej.

17.Język w kształcie „rulonika”: język na zewnątrz jamy ustnej, boki uniesione,  wzdłuż linii środkowej zagłębienie ( można w razie trudności nacisnąć na język w linii środkowej szpatułką lub patyczkiem ).

18.Język ułożony w kształcie rulonika wewnątrz jamy ustnej tuż za zębami. Po zbliżeniu siekaczy i spłaszczeniu warg dmuchać powietrze przez rulonik.

19.Język ułożony na zewnątrz w kształcie „łyżeczki”: środek języka wgłębiony, boki i przód podniesione do góry.

20.Przy układzie języka w kształcie łyżeczki wewnątrz jamy ustnej zbliżamy siekacze, zaokrąglamy wargi i dmuchamy na język.

21.Unoszenie i opuszczanie tyłu języka. Przód języka opiera się o dolne zęby.

22.Przyciskanie języka do podniebienia twardego.

23.Język ułożony płasko mocno przylega do bocznych zębów i dziąseł szczęki górnej, luźny przód języka  wykonuje ruch do zębów górnych i dolnych, potem do górnych i dolnych dziąseł.

24.Przy układzie języka jak wyżej, wielokrotne uderzenia języka o górne dziąsła, potem wielokrotne wymawianie głosek „t” i „d”.

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

1.Ziewanie.

2.Kaszlanie z językiem wysuniętym na zewnątrz.

3.Wymawianie sylab: ak, ka, ku, aka, oko, uku.

ĆWICZENIA ODDECHOWE

– wdech- nabieranie powietrza nosem; wydech- wypuszczanie powietrza ustami:

1.Wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę.

2.Zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości.

3.Dmuchanie na kłębuszki waty, kulki papierowe itp.

4.Nadmuchiwanie balonów.

5.Dmuchanie przez rurkę do wody.

6.Gra na organkach, trąbkach, gwizdkach.

7.Przenoszenie za pomocą rurki skrawków papieru, dmuchanego ryżu np. do koszyczka.

8.Unoszenie rąk w górę podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu.

9.Ćwiczenie „pajacyków”- ręce w górze- wdech, ręce przy nogach- wydech.

ĆWICZENIA FONACYJNE

1.Głęboki wdech i wymawianie samogłoski póki starczy powietrza: aaaa.., eee… itd.(nie mówić na bezdechu).

2.Wymawinie poszczególnych samogłosek raz cicho, raz głośno.

3.Wymawianie na jednym wydechu 2 samogłosek, potem 3 itd.

Opracowała Dorota Gwizdała

******************************

Ćwiczymy razem !!! start codziennie o godzinie 9:00 – ZUMBA KIDS . Czekamy na Wasze  zdjęcia . Pozdrawiamy 🙂

Cel zabaw : poznanie cech charakterystycznych nadchodzącej pory roku – wiosny
wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego i wypowiadania się na jego temat

„Chomik szuka wiosny”

Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął się, przetarł oczy łapką wyszedł norki, szukać wiosny. – Zimno – mruknął zaspany Chomik. Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe puchate wierzbowe kotki. – Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik. – Rośniemy, rośniemy – zawołały wierzbowe kotki. – A wiosny nie widziałyście? – spytał Chomik. Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i Chomik nie usłyszał co mówią wierzbowe kotki. Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki. – Halo – zawołał do nich Chomik. – Czy nie widziałyście wiosny? A wtedy jedna chmurka zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu. – Brr…- skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki. – Może wy widziałyście wiosnę? – zapytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić. Chomik poszedł dolej szukać wiosny. W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowę gniazd. – Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? – zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika. – Muszę iść dale, tuta jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie. Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam na długich nogach stał pan bocian. Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone. A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał: – Coś podobnego! – Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że już wiosna – i odleciał. A Chomik powędrował dalej szukać wiosny …

  1. Po wysłuchaniu : 1) Analiza treści utworu- dzieci odpowiadają na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu. 2) Próby budowania przez dzieci samodzielnych wypowiedzi. 3) Stara się odpowiedzieć na poniższe pytania

Jakie zwierzątko wybrało się na poszukiwanie wiosny?
Kogo spotkał chomik w czasie swojej wędrówki?
Co robiły wierzbowe kotki?
Jaka była pogoda w czasie spaceru chomika?
Dlaczego małe białe kwiatki nie odpowiedziały na pytanie chomika?
Czym były zajęte ptaki?
Czy bocian rozpoznał chomika?
Czy ktoś powiedział chomikowi, czy przyszła wiosna?
Czy chomikowi udało się odszukać wiosnę? Dlaczego tak uważacie?
Co lub kogo mógłby spotkać jeszcze chomik?

  1. Zabawa rytmiczno- ruchowa z tekstem. Dzieci wypowiadając tekst improwizują ruchem
    z wykorzystaniem gazet.
    „Świeci słoneczko jasne, wieje wiosenny wiatr
    i każdy ma ochotę wędrować sobie w świat.
    Grzeje słoneczko mocno, pada wiosenny deszcz
    urosną śliczne kwiatki, my urośniemy też”
  2. Zadanie dla dziecka:  Narysuj historyjkę obrazkową do opowiadania wg kolejności zdarzeń i prześlij zdjęcie na  jacekiagatka.ol@wp.pl.

 

Dobrej zabawy 🙂

Ćwiczymy razem !!! start codziennie o godzinie 9:00 – ZUMBA KIDS . Czekamy na Wasze  zdjęcia . Pozdrawiamy 🙂

Drodzy Rodzice i Dzieci!

Z uwagi na ogłoszony stan epidemii i konieczność pozostania w domu (przez kolejne 2 tygodnie do 10 kwietnia), zachęcamy do korzystania z naszych propozycji zabaw w domu. Na Facebook i na naszej stronie zostaną zamieszczane propozycję zabaw w domu, a także przydatne linki pomocne w uatrakcyjnianiu spędzania wolnego czasu z dzieckiem.  Dla grupy Sowy panie przygotowały materiały, które będą przesyłane drogą mailową. Wszystkie zadania wykonujemy we własnym tempie. Ma być to przyjemność i zadowolenie z wykonanego zadania. J   Życzymy udanej zabawy.

Przez cały ten okres niech towarzyszy nam hasło:

„Pozostańmy w domu!!! I stwórzmy Domowe Przedszkole!!!”

Najważniejsze w utworzeniu takiego „Waszego domowego przedszkola” to warto z dzieckiem ułożyć rytm dnia, czyli „plan dnia”, o której godzinie będziecie wykonywać zadania przekazane przez Wasze Panie. Proponujemy o godzinie 9: 00 wszystkie dzieci z naszego przedszkola zaczynają dzień od ZUMBY KIDS. Drodzy rodzice prosimy o dyscyplinę i wspólnie z dzieckiem stajemy przed monitorem i ćwiczymy z instruktorem na YouTube ,a po ćwiczeniach ruchowych zadania przesłane przez Panie. Niech godzina 9: 00 wzywa do zabaw w Waszym domowym przedszkolu, a my również w tym czasie będziemy z Wami. Bardzo prosimy o Fotki jak tańczycie ZUMBĘ i jakie prace wykonaliście przez to będziemy razem J

Pierwsze zadanie już ogłosiliśmy jest to zaproszenie do udziału w ogólnopolskiej akcji „Rysunek dla Bohaterów”

https://szczecin.tvp.pl/47159878/akcja-rysunek-dla-bohaterow-wyrazem-wsparcia-i-szacunku

Powyższa akcja polega na wyrażaniu wsparcia i szacunku dla osób najciężej pracujących podczas stanu epidemii. Prosimy by każdy przedszkolak wykonał rysunek przedstawiający pracę osób, które troszczą się o bezpieczeństwo: lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych, policjantów, strażaków, funkcjonariuszy straży granicznej i innych. Rysunek wykonany przez dziecko prosimy sfotografować i wysłać na adres e-mail przedszkola ( jacekiagatka.ol@wp.pl), a następnie przykleić na szybie okna w mieszkaniu, jako wyraz wsparcie i szacunek dla wszystkich pracowników służb medycznych i mundurowych.

Czekamy na Wasze prace

Już niedługo dalsze propozycje zabaw dla Was


Grupa „Biedronki” – 5 latki

Wychowawca: Pani Kasia, Pani Ania

Grupa: Zuzia, Kasia, Maja, Mia, Sandra, Zoja, Lena, Antek, Mikołaj, Bolek, Boguś, Seweryn, Tymon, Artur, Kuba, Oliwier,

 

 

Menu Grupa I Krasnoludki Grupa II Słoneczka Grupa III Biedronki

o przedszkolu | cennik | zajęcia dodatkowe | galeria | kontakt

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2020