o przedszkoluaktualnościjak pracujemygaleriakontakt
Menu Grupa I Krasnoludki Grupa II Słoneczka Grupa III Biedronki

SERDECZNIE ZAPRASZAMY

RODZICÓW GR. III " BIEDRONKI"

 27.04.2017r o godzinie 17:00

na spotkanie

w celu przekazania " Informacji o gotowości dziecka do pojęcia nauki w szkole ".

 ( CZAS TRWANIA SPOTKANIA OK. 30 MIN)

 

W dniach 25 i 26 . 04. 2017r. O GODZINIE 10:00 odbedzie się 

VII MIĘDZYPRZEDSZKOLNY  KONKURS  RECYTATORSKI

POEZJI WANDY CHOTOMSKIEJ

 

<<<<<<<<<<<<<

Informuję, że przedszkole w miesiącu lipcu i sierpniu jest czynne.

w celu zapewnienia właściwej organizacji pracy przedszkola , bardzo proszę o zgłoszenie i wpisanie na listę, obecność lub nieobecność  dziecka w w/w terminie tj. w miesiacu lipcu i sierpniu.

Informację bardzo proszę podać do 30 kwietnia 2017r. Lista u nauczycielek.

dyrektor przedszkola

>>>>>>>>>>>>>

W poniedziałek 06.03.2017r. o godz. 14:00 - 14:45 będziemy w przedszkolu gościć

Agencję Artystyczna "Paula" z przedstawieniem

pt.: "Odwiedzając Wróżki"

>>>>>>>>>>>>

Dnia 10.02.2017r. wielki bal " Podaruj drugie życie odpadom" szczegóły w poszczególnych grupach u nauczycielek.

 

//// 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY

NA PODWIECZOREK WIGILIJNY, KTÓRY ODBEDZIE SIĘ 20.12.2016r. O GODZ. 15:30

DYREKTOR, NAUCZYCIELI, DZIECI.

BARDZO PROSIMY O KONTAKT Z NAUCZYCIELKA GRUPY W SPRAWIE PRZYGOTOWANIA STROJU DLA DZIECKA NA TĘ OKOLICZNOŚĆ

 

"Gimnastykę lubimy przez to sprawność ćwiczymy ..... "

 2 - 3 razy w tygodniu prowadzone są ogólnorozwojowe zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne w związku z tym proszę o zapewnienie dziecku stroju gimnastycznego ( spodnie , getry ,  koszulka) i pozostawienie w szatni w podpisanym worczku .

 

 

"Elementarz sześciolatka " i " Kolekcja przedszkolaka " towarzyszyć będzie nam przez cały rok szk. 2016/17  to cykl na podstawie którego przedszkolaki beztrosko rozpoczną swoja przygodę z czytaniem i pisaniem , matematyką i ze swiatem sztuki .  

 ĆWICZENIA ANALIZY I SYNTEZY SŁUCHOWEJ WYRAZÓW 

Umiejętność dokonywania analizy  słuchowej wyrazów  (świadomego wyodrębniania poszczególnych głosek w wyrazie) pojawia się dość późno, bo dopiero przy nauce czytania i pisania i jest podstawową czynnością tego procesu.
         Jak zatem  przyspieszyć rozwój analizy i syntezy, lub jak pomóc dziecku mającemu z tym trudności? 

I)         PODZIAŁ WYRAZÓW NA SYLABY: 

- zaczynamy od dzielenia wyrazów składających się z sylab otwartych (zakończonych samogłoską):

a)    dwusylabowych: sza-fa, la-ta, ma-ma, wo-da, o-sa, mu-cha, itp.

b)   trzysylabowych: ka-na-pa, o-wo-ce, mo-ty-le, ko-szu-la, ba-lo-ny, itp.

c)    czterosylabowych: po-mi-do-ry, sa-mo-lo-ty, o-ku-la-ry, itp. 

-         wyrazów składających się z sylab zamkniętych (zakończonych spółgłoską):

a)    z drugą sylabą zamkniętą: do-mek, pa-tyk, wa-zon, ze-szyt, itp.

b)   z trzecią sylabą zamkniętą: o-łó-wek, la-ta-wiec, pa-ra-sol, itp.

c)    z pierwszą sylabą zamkniętą: pal-to, lis-ty, lam-pa, tecz-ka, itp. 

 - wyrazów z grupami spółgłoskowymi: mle-ko, szko-ła, kro-wa, itp. 

II)           PODZIAŁ WYRAZÓW NA GŁOSKI:

Najłatwiej jest wyodrębnić:

a)    pierwszą samogłoskę w wyrazie, tworzącą samodzielną sylabę: Ala, oko, ucho, igła,

b)   ostatnią spółgłoskę wyrazu: As, ul, las, dom, kosz, rak, noc

c)    pierwszą spółgłoskę w sylabie nagłosowej: las, sok, kot,

d)   określić brakującą głoskę w wyrazie

e)    ostatnią samogłoskę w wyrazie: Ala, oko, lata,

f)    samogłoskę w śródgłosie (w środku wyrazu): nos, las.

g)    spółgłoskę w grupie: trawa, traktor,  

Łatwość dokonywania analizy słuchowej wyrazów zależy m.in. od: 

 - Sposobu podawania wyrazu.

Wyrazy wymawiane z przedłużaniem poszczególnych głosek są łatwiej analizowane, niż te, które wypowiadamy w sposób normalny. 

 - Pozycji głoski w wyrazie. Pnkt. II) a-g  

 - Od charakteru głoski.

Łatwiej jest wydzielić głoskę, którą da się przedłużać a więc: (wymieniam w kolejności od najłatwiejszych do najtrudniejszych)

a)    samogłoskę,

b)   spółgłoskę sonorną (r,l,ł,m.,n)

c)    spółgłoskę szczelinową (s,z,ś,ź,sz,rz,f,w,ch)

d)   spółgłoskę zwarto-szczelinową (c,dz,cz,dż,ć,dź)

e)    a na końcu zwartą (p,b,t,d,k,g i ich miękkie odpowiedniki) 

Literatura: I. Styczek: „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” , WSiP, Warszawa 

    Polecam rónież książkę: „Gry i zabawy językowe – Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka” – E. Słodownik-Rycaj.

     Jak sama autorka pisze książka ta: „ma na celu pokazanie, jak wykorzystując zabawę pomóc dziecku w nauce mowy. (..) Gry i zabawy tu przedstawione mogą być prowadzone w każdej chwili i w każdym miejscu. Nie wymagają szczególnej wiedzy. Nie są trudne, ani czasochłonne. Znakomicie nadają się jako działania wypełniające czas oczekiwania, np. w poczekalni u lekarza, lub na przystanku”