Grupa 2 – BIEDRONKI

Grupa „Biedronek ” : Iga, Gracjan, Witek, Kalina, Oliwier, Oskar, Zuzia, Szymon, Władzio, Nikola Sz., Olek, Fabian, Nikola P., Staś, Oliwka, Filip, Bartek, Szymon, Malwinka, Nela, Maks, Nadia, Wojtek, Maciek.
Wychowawcami grupy są: Pani Daria
Pomoc: Pani Edytka.

 

Temat kompleksowy: „Polki i Polacy znani na całym świecie”
Listopad 2022
14-18.11.2022


Cel ogólny:
Tworzenie warunków do budowania dziecięcej wiedzy o świecie społecznym oraz kształtowania poczucia przynależności do ojczyzny – Polski i postawy patriotycznej.
Cele pośrednie: dz. wymieni co najmniej 4 sławnych Polaków; dz. przyporządkowuje odpowiednie akcesoria do wybitnego naukowca, sławnego Polaka – poda jego imię i nazwisko oraz dziedzinę, w której zasłużył się ludzkości;

Przebieg zajęć:

Temat dnia:
„Mowa dziś o Fryderyku – o człowieku i muzyku”
I. „Fryderyk Chopin” – opowiadanie nauczycielki na podstawie książki W. Chotomskiej „Muzyka pana Chopina” z wykorzystaniem ilustracji, rozmowa kierowana z pokazem; słuchanie utworów; zabawy w języku angielskim;

Temat dnia:
„Słów bez liku o Koperniku”
I. „Planety Układu Słonecznego” – stemplowanie farbami za pomocą gąbki;
II. „Czterej sławni Polacy” – nauka piosenki

Temat dnia:
„Lewandowski, Małysz jak wiecie, znani są na całym świecie”
I. „Na murawie…” – konstruowanie gry planszowej;

Temat dnia:
„Maria Skłodowska – Curie chemikiem była, rad i polon dla nas odkryła”
I. „Byli sobie wynalazcy” – Maria Skłodowska-Curie – film edukacyjny; rozmowa kierowana przez nauczyciela;
II. „Czterej sławni Polacy” – instrumentacja piosenki z wykorzystaniem grzechotek i bębenków;

Temat dnia:
„Maluję jak Matejko”
I. „Malarzem być” – malowanie farbami inspirowane twórczością Jana Matejki;

Przewidywane osiągnięcia dziecka:
– dz. dowie się kim był Fryderyk Chopin, pozna podstawowe informacje o jego życiu i dokonaniach oraz twórczości oraz pozna utwory wielkiego kompozytora: walce, polonezy, mazurki;
– dz. wzbogaci słownik i pozna znaczenie określeń: kompozytor, sonata, preludium, etiuda
– dz. kształtuje umiejętność udzielania odpowiedzi podczas prowadzonej rozmowy kierowanej pytaniami ,kontroluje poprawność własnych wypowiedzi pod względem gramatycznym ,
– dz. nabywa umiejętność / próby zadawania pytań jako przyczynek do rozwijania zainteresowań;
– dz. rozwija zainteresowania muzyczne poprzez uwrażliwianie na zmiany dynamiczne, rytmiczne i melodyczne w muzyce;
– dz. dowie się na podstawie opowiadania kim był Mikołaj Kopernik, jakie są jego dokonania („O obrotach sfer niebieskich”), jakie zawody wykonywał oraz jakie jest jego powiązanie z Olsztynem (obrońca Olsztyna – przygotował Olsztyn na odparcie ataku krzyżackiego)
– dz. pozna technikę plastyczną stemplowania za pomocą gąbki;
– dz. za pomocą stemplowania wykona pracę przedstawiającą planety Układu Słonecznego;
– dz. podejmie próbę zaplanowania pracy przed jej wykonaniem (wykorzystanie całej kartki, ustalenie w jakim miejscu na kartce znajdzie się planeta)
– dz. przypomni zasady korzystania z farb (nie mieszanie kolorów w pudełku z farbą tylko na paletach do tego przeznaczonych, nabieranie odpowiedniej ilości farby na gąbkę)
– dz. pozna słowa piosenki „Czterej sławni Polacy” oraz dowie się z tekstu i opowiadania nauczycielki kim byli – Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Karol Wojtyła, Kościuszko i czym zasłużyli się dla Polski i świata;
– dz. podejmie próbę samodzielnego zaśpiewania piosenki;
– dz. pozna na podstawie opowiadania nauczycielki kilku znanych współcześnie Polaków i Polek oraz ich osiągnięcia (Robert Lewandowski – piłka nożna, Adam Małysz – skoki narciarskie, Olga Tokarczuk – książki, noblistka, Czesław Miłosz – poeta, noblista, Robert Kubica – Formuła 1);
– dz. wymieni elementy niezbędne do wykonania gry planszowej (plansza, kostka, pionki);
– dz. wykona planszę przedstawiającą boisko do piłki nożnej na podstawie zdjęć różnych boisk (linie w odpowiednich miejscach, zaznaczone bramki);
– dz. ustala zasady gry planszowej wspólnie z grupą i przestrzega ich w trakcie gry;
– dz. rzuca kostką i przelicza ilość wyrzuconych oczek, aby poruszyć pionkiem;
– dz. ustala kolejność dojścia do mety kolejnych zawodników (liczy w aspekcie kardynalnym i porządkowym)
– dz. uczy się radzenia sobie z przegraną, gry z zasadami fair play (wygrany może być jeden, można zrobić rewanż, ale wygrana nie jest pewna);
– dz. pozna na podstawie obejrzanego filmu edukacyjnego kim była polska naukowczyni i czego dokonała;
– dz. dowie się jakie znaczenie dla ludzkości miało odkrycie radu i jakie ma zastosowanie;
– dz. doskonali umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi podając odpowiedź na pytanie problemowe oraz na pytania dotyczące obejrzanego filmu edukacyjnego (Kim była Maria Skłodowska-Curie? Co wynalazła? Czy odkrycie pierwiastków przysłużyło się ludziom? W jaki sposób? Czy odkrywanie nieznanego jest trudnym zadaniem? Dlaczego?)
– dz. wzbogaci słownik i pozna znaczenie słowa „pierwiastek”, „eksperyment”;
– dz. pozna budowę bębenka i grzechotek, dowie się z jakich materiałów mogą być wykonane i jakie dźwięki wydają ; dz. podejmie próbę samodzielnego wydobycia dźwięku z instrumentu, określi jaki jest słyszany dźwięk;
– dz. doskonali wrażliwość na zmianę tempa, dynamiki w muzyce;
– dz. podejmie próbę wygrywania rytmu piosenki na instrumencie perkusyjnym – bębenku i grzechotce;
– dz. dowie się kim był Jan Matejko i w jaki sposób stał się znany na całym świecie, pozna niektóre obrazy namalowane przez niego;
– dz. pozna pojęcia „barwa” i „kolor”; dz. dowie się, że mieszając farby można otrzymać różne kolory (niebieski i żółty dają zielony itp.)
– dz. doskonali umiejętność rozróżniania kolorów;
– dz. dowie się jakie atrybuty kojarzą się z malarstwem (taca do mieszania kolorów, sztaluga) i poszerzy zasób słownictwa o pojęcie „atrybut”, „sztaluga”;
– dz. rozwija wyobraźnię poprzez namalowanie obrazu, wykorzystując technikę mieszania farb, aby otrzymać potrzebne kolory;